OgłoszeniaPrace uczniówWydarzenia

Zmiana startu! – Polak w kosmosie

Już wkrótce łodzianin Sławosz Uznański-Wiśniewski stanie się drugim Polakiem w historii, który poleci w kosmos.

Misja, w której weźmie udział Uznański, nosi nazwę IGNIS i jest częścią programu Axiom-4 (Ax-4), realizowanego przez firmę Axiom Space we współpracy z NASA i SpaceX. Start zaplanowano na wtorek (11 czerwca 2025) z Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego na Florydzie. Załoga spędzi na ISS 14 dni.

W skład załogi Ax-4 wchodzą:

  • Peggy Whitson (USA) – dowódczyni misji, najbardziej doświadczona amerykańska astronautka.
  • Shubhanshu Shukla (Indie) – pilot misji, kapitan, pilot indyjskich sił powietrznych.
  • Tibor Kapu (Węgry) – specjalista misji, inżynier mechanik.
  • Sławosz Uznański-Wiśniewski (Polska) – specjalista misji, odpowiedzialny za eksperymenty naukowe.

Sławosz Uznański-Wiśniewski na orbitę zabierze ze sobą symboliczne przedmioty, m.in.flagę Polski, w tym naszywkę ze skafandra pierwszego Polaka w kosmosie, Mirosława Hermaszewskiego, mapę z dzieła Kopernika (O obrocie sfer niebieskich), pamiątki po Marii Skłodowskiej-Curie, wiersze Wisławy Szymborskiej, liofilizowane pierogi, sól z Wieliczki
i kawałek bursztynu. Dodatkowo, na ISS zabierze ze sobą też: manuskrypt mazurka Chopina, polskie litery w 3D czy krajkę z regionalnego stroju ziemi łódzkiej z Muzeum Etnograficznego w Warszawie.

Łodzianin przeprowadzi w kosmosie łącznie 13 eksperymentów naukowych.

Lot Polaka w kosmos. Gdzie jeszcze oglądać transmisję?

Start misji IGNIS planowany jest na godz. 14:00 – będzie transmitowany na żywo online:

Źródło: https://tulodz.pl/

Pomysły na zadania dla uczniów po obejrzeniu na lekcjach startu rakiety z Polakiem na pokładzie:

Język polski

Cel: rozwijanie umiejętności pisania i wypowiadania się:

  1. Opis przeżyć – „Moje emocje podczas startu rakiety” – krótki opis lub pamiętnik
  2. Wywiad z astronautą – uczniowie tworzą pytania i odgrywają scenkę z „Sławoszem”
  3. Opowiadanie fantastyczne – „Gdybym poleciał(a) w kosmos…”
  4. Debata klasowa – „Czy warto inwestować w loty kosmiczne?”

Język angielski

Cel: poszerzanie słownictwa i komunikacji

  1. Kosmiczny słowniczek – uczniowie tworzą własny mini słownik: rocket, astronaut, launch, gravity, Earth, orbit…
  2. Opis obrazka – uczniowie opisują start rakiety lub stację ISS
  3. Rozmowa z astronautą – scenka: pytania i odpowiedzi typu: What do you eat in space? How do you sleep?
  4. Quiz w języku angielskim – Kahoot lub papierowy quiz z wiedzy o kosmosie

Matematyka

Cel: zastosowanie matematyki w praktyce

  1. Obliczanie odległości – Ile km pokonuje rakieta na ISS? (ISS ok. 400 km nad Ziemią)
  2. Czas podróży – Rakieta startuje o 14:22, a dociera na ISS następnego dnia – ile to godzin i minut?
  3. Skala – Zrób model Układu Słonecznego lub trasy na ISS w odpowiedniej skali
  4. Zadania tekstowe – np. oblicz masę rakiety po spaleniu części paliwa

Biologia

Cel: poznanie wpływu kosmosu na organizmy

  1. Jak ciało reaguje na brak grawitacji? – projekt lub plakat
  2. Życie na ISS – jak śpią, jedzą, myją się astronauci?
  3. Rośliny w kosmosie – czy można hodować sałatę na orbicie? (np. eksperyment NASA Veggie)
  4. Eksperyment klasowy – np. obserwacja kiełkowania nasion w warunkach domowych (symulacja ISS)

Geografia

Cel: lokalizacja i orientacja w przestrzeni

  1. Zaznacz na mapie: miejsce startu (Floryda), trasa rakiety, stacja ISS na orbicie
  2. Kraje zaangażowane w misję – USA, Polska, Węgry, Indie – znajdź i opisz flagi
  3. Ziemia z kosmosu – analiza zdjęć satelitarnych: co widać z ISS?
  4. Pogoda a start rakiety – analiza danych: dlaczego starty są czasem opóźnione?

Fizyka

Cel: zrozumienie podstawowych zjawisk

  1. Siła ciągu i prędkość – co musi się stać, by rakieta opuściła Ziemię?
  2. Grawitacja vs. mikrograwitacja – porównanie warunków na Ziemi i na ISS
  3. Jak działa rakieta? – budowa rakiety, silniki, etapy lotu
  4. Eksperyment klasowy – np. budowanie prostych rakiet z butelek lub balonów

Przedmioty artystyczne

  • Plastyka – stwórz kolaż lub plakat misji Ignis
  • Muzyka – skomponuj dźwięki kosmosu albo nagraj piosenkę o rakiecie
  • Informatyka – zaprojektuj prezentację multimedialną o ISS lub Układzie Słonecznym