Szkoła Podstawowa nr 143 im. Stefana Starzyńskiego w Warszawie

Bezpieczeństwo w sieci

BEZPIECZNIE KORZYSTAMY Z INTERNETU

Materiały edukacyjne do pobrania

W ramach współpracy z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji, Fundacja Dzieci Niczyje realizowała projekt „Trening kompetencji cyfrowych”, w ramach którego przygotowała materiały edukacyjne dotyczące bezpieczeństwa online:

  • scenariusz zajęć „Sztuka szukania” o wyszukiwarkach online
  • scenariusz zajęć „Przygody fejsmena” o bezpieczeństwie w serwisach społecznościowych
  • scenariusz zajęć „Mój wizerunek online” o kreowaniu wizerunku w sieci
  • kurs e-learning „Dbaj o fejs”

Materiały będą sukcesywnie udostępniane na stronie: www.dzieckowsieci.fdn.pl/trening-kompetencji

Dyżurnet.pl – Rodzicu, od ciebie zależy bezpieczeństwo twojego dziecka
Najnowsze badania przeprowadzone przez NASK Nastolatki 3.0 wskazują, że prawie 60% młodych ludzi spotkało się w sieci ze zjawiskiem poniżania i ośmieszania. Wielu takich sytuacji dałoby się uniknąć gdyby rodzice w porę ostrzegli dzieci przed konsekwencjami podejmowania ryzykownych zachowań w Internecie.

Ostrzegajmy przed cyberprzemocą!
Ze wspomnianych badań wynika, że najbardziej popularną aktywnością nastolatków na profilach w portalach społecznościowych jest zamieszczanie własnych zdjęć i filmów. Deklaruje ją aż 79,3% badanych. Część z tych materiałów służy później rówieśnikom do poniżania i ośmieszania kolegów i koleżanek. Aż 58,1% nastolatków deklaruje, że spotkała się z takim zjawiskiem w stosunku do swoich znajomych. Natomiast rozpowszechnianie kompromitujących materiałów na temat swoich kolegów zauważyło 33,3% badanych.
Tym ważniejsze wydaje się ostrzeganie nastoletnich dzieci przed zbyt pochopnym tworzeniem, a tym bardziej umieszczaniem własnego wizerunku w Internecie szczególnie w kontekście, który może być odebrany jako seksualny. Takie materiały mogą być bowiem użyte przeciwko nim przez rówieśników, ale także ściągnięte i dalej dystrybuowane przez pedofili.
Dlatego warto aby rodzice uczyli swoje dorastające dzieci, jakie własne zdjęcia i filmy bezpiecznie publikować w Internecie. Ta świadomość może być niezwykle cenna dla młodzieży i ochronić je przed cyberprzemocą.

Rozmawiajmy, aby dzieci nam ufały!
Innym bardzo niebezpiecznym zjawiskiem są ryzykowne zachowania nastolatków będące konsekwencją działań w sieci. Z badań NASK wynika, że 23,1% badanej młodzieży spotkało się z osobą dorosłą poznaną w Internecie! A 61,4% z nich nie poinformowało o tym fakcie rodziców. Część, co prawda, uprzedzało o tym chociaż znajomych, ale aż 28,9% nie dało znać o tym fakcie nikomu.
Wynika z tego, że nie wszystkie nastolatki zdają sobie sprawę z możliwych, niebezpiecznych konsekwencji takich spotkań, stawiając się w pozycji potencjalnej ofiary napaści seksualnej, która może być dodatkowo nagrana i umieszczona w sieci.
We wrześniu 2016 roku zespół Dyżurnet.pl rozpoczął kampanię społeczną Możesz pomóc – reaguj, zgłoś!. Ma ona zwrócić uwagę użytkowników Internetu na znaczenie odpowiedniego reagowania na pojawiające się w sieci materiały przedstawiające seksualne wykorzystywanie nieletnich lub  prezentujące wizerunki dzieci w kontekście seksualnym.
Więcej o kampanii Możesz pomóc – reaguj, zgłoś! http://reagujzglos.dyzurnet.pl/
Zobacz spot kampanii

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tych oraz o innych zagrożeniach w internecie, poznać możliwe metody zapobiegania oraz reagowania na nie, bądź skorzystać z naszej oferty edukacyjnej zapraszamy do kontaktu z Akademią NASK na www.akademia.nask.pl.

GROŹNY SMARTFON DZIECKA

Rodzicom coraz trudniej nadzorować to, co ich dzieci robią w sieci. Gimnazjaliści i licealiści, korzystając ze smartfonów, są online niemal bez przerwy. Jest to sprzęt, który rodzicom najtrudniej kontrolować – takie wnioski płyną z przeprowadzonego na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka i Instytutu Badawczego Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej badania „Dzieci i młodzież wobec internetu”. Badanie pośród uczniów drugich klas gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych przeprowadziła wiosną tego roku Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych. Smartfony ograniczają poziom kontroli rodzicielskiej, bo  „jest to urządzenie osobiste, a więc sprawdzanie jego zawartości łamałoby pewne tabu związane z prywatnością. Poza tym, znacznej części rodziców brakuje kompetencji technicznych, aby skontrolować sposób wykorzystywania smartfona przez ich dziecko” – czytamy we wnioskach raportu. Niemal 40 proc. ankietowanych młodych ludzi przyznało, że kompetencje cyfrowe ich rodziców są słabe, bardzo słabe lub żadne. Autorzy badania zwracają uwagę na brak polskojęzycznych programów kontroli rodzicielskiej, które można zainstalować na telefonie, czy utrudnione przeglądanie historii w telefonicznej przeglądarce internetowej. Badanie potwierdza, że duża część młodych ludzi podejmuje w sieci zachowania ryzykowne, przy czym , niemal 40 proc. uczniów poniżej 15. roku życia przyznaje się do tego, że spotkało się w realu z osobą dorosłą poznaną w sieci. Co czwarty ankietowany przyznał się do tego, że otrzymał przez internet zdjęcia intymne (tzw. seksting). Prawie 6 proc. przyznało, że samo wysyłało tego typu zdjęcia osobom nieznajomym. Szczególnie istotne wydaje się to, że 31 proc. badanych stwierdziło, iż takie zdjęcia wysłał ktoś z grona ich znajomych. Niemal 2 proc. młodych ludzi twierdzi, że obnażało się w trakcie wideoczatów. Z tej grupy ponad jedna trzecia wyjaśniła, że robiła to dla zabawy, niewiele mniej – że w celach zarobkowych. Rzecznik praw dziecka Marek Michalak zauważa, że w związku z nowymi możliwościami technicznymi, jakie dostępne są dla młodych ludzi, ich proces dojrzewania nabrał ogromnego tempa. – To dlatego zjawiska charakterystyczne dla tego procesu, czyli np. podejmowanie zachowań ryzykownych, są obecnie znacznie częstsze – wyjaśnia. Dyrektor NASK Michał Chrzanowski zwraca uwagę na to, że młodzi ludzie, choć bardzo sprawnie poruszają się w wirtualnym świecie, często są nieświadomi zagrożeń, jakie on ze sobą niesie.  Brak odpowiedniego przygotowania naraża nie tylko na szkodliwe skutki dostępu do treści niebezpiecznych dla rozwoju emocjonalnego, takich jak pornografia, przemoc czy seksting, ale także zwiększa ryzyko stania się ofiarą pedofila lub organizacji przestępczych, np. wyłudzających wrażliwe dane. Prof. Marek Konopczyński, rektor Pedagogium, zwraca uwagę, że wyniki badania wskazują na to, że rodzice dużej części młodych ludzi nie są w stanie uczestniczyć w cyfrowym życiu swoich dzieci, bo nie potrafią sprawnie posługiwać się sprzętem cyfrowym i programami, które są na nim zainstalowane. Problemem jest też brak pełnej komunikacji w rodzinie .  Podstawą jest określenie jasnych zasad korzystania z sieci. Trzeba wyjaśnić dziecku, z czego one wynikają. Inaczej nastolatki nie czują się w żaden sposób ograniczone, a gdy dochodzi do konfrontacji, rodzice się wycofują. (fragment art. z “ŻW”pt.26.09/2014)

Quizy dla dzieci i dorosłych na temat bezpieczeństwa w Internecie

W październiku 2013 r., w ramach Europejskiego Miesiąca Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni odbyła się kampania na rzecz wzrostu świadomości bezpieczeństwa, przeprowadzona przez NASK ph. “Bezpieczeństwo on-line wymaga twojego zaangażowania”.

W ramach kampanii powstały m.in. dwa quizy wiedzy o bezpieczeństwie “Poznaj bezpieczny Internet z Plikiem i Folderem” dla dzieci w wieku 7-10 lat przygotowany przez zespół Akademii NASK oraz quiz “Zostań cyberbezpiecznikiem” przygotowany przez zespół CERT Polska dla dorosłych użytkowników Internetu.

Zapraszamy do sprawdzenia swojej wiedzy o bezpieczeństwie w Internecie. Oba quizy dostępne są na stronie www.bezpiecznymiesiac.pl 

Trening kompetencji cyfrowych

W ramach współpracy z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji, Fundacja Dzieci Niczyje zrealizowała projekt „Trening kompetencji cyfrowych”, mający na celu zwrócenie uwagi młodych ludzi na kwestie ich wizerunku online, prywatności w serwisach społecznościowych oraz zasad efektywnego korzystania z wyszukiwarek. W ramach projektu zostały przygotowane materiały edukacyjne dotyczące bezpieczeństwa dzieci i młodzieży online:

– scenariusz zajęć „Sztuka szukania” o wyszukiwarkach online;

– scenariusz zajęć „Przygody Fejsmena” o bezpieczeństwie w serwisach społecznościowych;

– scenariusz zajęć „Mój wizerunek online” o kreowaniu wizerunku w sieci;

– kurs e-learning „Dbaj o fejs”.

Zachęcamy Państwa (nie tylko nauczycieli) do zapoznania się z wypracowanymi materiałami na stronie: www.dzieckowsieci.fdn.pl/trening-kompetencji.

Ochrona wizerunku w sieci

Zapraszamy do zapoznania się z ciekawym materiałem dotyczącym ochrony wizerunku w sieci.

Pomyśl zanim wrzucisz ! – Poradnik dla rodziców na temat ochrony wizerunku dzieci w internecie.

Skip to content